Pedagógiai és módszertani

tanácsadó

Karácsonyi műsor programterve

Tisztelt Pedagógus Olvasó, amikor egy olyan nagy feladatba kezd, mint amilyen az iskolai karácsonyi műsor rendezése, előkészületeinek szervezése, fontos, hogy kész programtervvel rendelkezzen. Az alábbiakban a szervezési feladatokat és az előkészítő munkálatokat igyekszünk megkönnyíteni.

 

Előkészítés

A szervező egyik legfontosabb teendője az előregondolkodás. Éppen ezért azt javaslom, hogy még a konkrét szervezési feladatok megkezdése előtt, a munka elején üljön le, és kezdje el összerakni magában a teljes képet!

A következő kérdéseket kell feltennie:
– Mi a cél?
– Mit szeretne megszervezni (énekes-zenés bemutatót, mesejátékot, betlehemezést, ajándékozást)?
– Kiket fognak bevonni?
– Mi legyen az első lépés?
– Mikor kell elkezdeni a szervezést?

Nézzük végig, hogy az iskolai ünnep előkészítő programját és vele együtt a karácsonyi ünnepet hogyan lehet szervezési feladatból lelkes alkotómunkává varázsolni! A résztvevők felkérését, a családtagok, vendégek meghívását ezután vesszük sorra.

– Az első lépés legyen, hogy a bevonni kívánt szereplőkkel megbeszélést folytat, hogy megossza velük az elképzeléseit, kikérje a véleményüket, tanácsaikat.
– A második lépés a koordinációs feladatok megbeszélése, annak kiosztása, hogy ki, miért és kiért felelős.
– Az erőfeszítéseinek összehangolásával, a megfelelő munkatársakkal el kell kezdeni időben a szervezést.                                                                                      

Ellenőrzés

Szüksége lesz a munkatársak támogatására. Vonjon be mindenkit, akit csak tud, vagy aki önként felajánlja a segítségét! Ugyanakkor győződjön meg róla, hogy a kiválasztott munkatársai biztosan megteszik azt, amit vállaltak.

A műsor tervezésénél és a kivitelezésnél például nagy segítséget jelenthetnek a művészeti csoport, tanszak résztvevő énekesei, zenészei, az iskolai kórus. Egyszer-kétszer jelen kell lennie majd a próbákon is.

Ellenőrizni kell
– a helyszíneket,
– a feladatok végrehajtását, illetve
– olyan iránymutatásokkal kell ellátni a társait, amelyekre szükségük lehet, különösen
o    a dátumok,
o    a program hossza és
o    a résztvevők tekintetében.

Amennyiben szüksége van segítőkre a megvalósuló eseményeken is, nem csak a szervezésben, tudassa velük már az elején.

Ellenőrizze a kiszolgálóegységeket, bizonyosodjon meg arról, hogy az igénybe vehető létesítmények rendelkezésre állnak a szükséges időpontokban. Készítse el a szükséges helyiségek listáját, és foglalja le azokat a szükséges dátumokra. Ha a programokhoz ellátást is tervez, szükséges egyeztetni a szolgáltatóval is!

A játékoknál, az előadásoknál szükség lesz olyan eszközökre is, amelyek nem állnak még rendelkezésre. Meg kell terveznie, ki, honnan és mikor szerzi be azokat. A fellépésekhez tudni kell, kik, mikor és hol fognak majd gyakorolni. Rögzítse előre ezeket a szolgáltatásokat és az időpontokat is! Ami szinte a legfontosabb, hogy tegye ezeket a lehető leghamarabb!

Segítséget kell kérnie a hirdetések vagy reklámok készítéséhez, illetve nyomtatásához. Tájékoztatót kell adnia a kiadványokban és/vagy a honlapon, esetleg plakátokon. Azt is ki kell találnia, hogy ki fogja kidolgozni és kinyomtatni a programokat. Mindezeket önnek kell koordinálja és összehangoltan elvégeznie a munkatársaival.

Tapasztalatom szerint az adminisztratív dolgozók nagyon hasznos és hatékony munkát végeznek, ha lehetőséget kapnak arra, hogy jelen legyenek az események tervezésében.

Fontos, hogy azokra kell hagyni a szórólapok megtervezését, akiknek a tarsolyában számos ötlet van. A hírlevelek és programok grafikáit is érdemes rájuk bízni, és csak az után kell megkérni másokat, hogy sokszorosítsanak, számoljanak, postázzanak vagy másoljanak.

A helyiségek berendezése és takarítása

Az iskolák rendelkeznek karbantartó személyzettel, akik rutinszerűen segítik a felkészítést és a tisztítást a beosztásaik alapján. Nem szerencsés, ha kizárólag ugyanazok a személyek segítenek a különleges esemény termeinek vagy helyiségeinek berendezésében vagy takarításában, akik nap mint nap ezt teszik, inkább kérjen külső segítséget is. Ilyen módon a technikai szervezet is kaphat egy kis odafigyelést az ünnepekkor.

Szüksége lesz székekre vagy asztalok beszerzésére, illetve áthelyezésére. Oda kell figyelnie, hogy legyen, aki gondoskodik ezekről. Szüksége lesz olyan eszközökre, amelyek a színpadon, előadói területen helyezkednek el.

A megfelelő műsorterv kiválasztása

Tudja meg az előadók életkorát és érettségét, valamint hogy hány tanuló, illetve szereplő vesz részt az előadáson. Ez a részlet annál is fontosabb, mivel ki kell dolgozniuk, hogy mely osztályokból hányan juthatnak el biztosan a próbákra. Előre határozzák meg a próbaidőpontokat és a próbák hosszát!

Ellenőrizze a szövegek stílusát, pontos adatait! Vizsgálja meg, hogy közvetítenek-e művészi tartalmat, vagy csak időhúzásra, sablonos előadásra elegendők!

Meg kell bizonyosodnia, hogy a kiválasztott énekek, zenék és eladások emelni fogják az esemény rangját. Szervezze meg, hogy legyen egy főpróba! A próba előtt már tudnia kell, vajon a szövegek és az énekek megfelelnek-e a korosztályok érdeklődésének és szintjének. Tudják-e biztonsággal és határozottan a gyerekek a saját szerepüket?

Nagyon hasznos, ha minden érintett szervezőnél ott a forgatókönyv. Javaslom, hasonlóan járjon el, amikor közös éneklésre sarkallják a hallgatóságot. Bátran mellékeljék a dalszöveg másolatát a közönség tagjainak a belépéskor a tanárok és segítők.

A karácsonyi dalok kiválasztása

A dalok kiválasztásakor először meg kell határozni, ki vagy kik fogják énekelni őket.
Ha kórus énekel, a műsor különböző szakaszaiban, akkor olyan dalokat válasszanak ki közösen, amelyek a különböző csoportok számára megfelelőek. Ha közös éneklésre számít, a dalokat könnyű legyen énekelni, ebben segít majd a kiosztott kottalap vagy dalszöveg, illetve kivetíthetik ezeket egy képernyőre is. Ez a megoldás jó lesz arra is, hogy mindenkit bátorítson rést venni a közös éneklésben.

Lehet, hogy régimódinak hangzik, de a többség szereti a hagyományos karácsonyi dalokat. Az emberek mindig valami ismerős dolgot keresnek, hogy otthonosan érezzék magukat. Nem hiszem, hogy jó ötlet lenne megpróbálni sok új karácsonyi dalt egyetlen előadáson.

Miután összeállították a lehetséges zeneszámok listáját, ellenőrizze, milyen engedélyre van szüksége a különböző dalok felhasználásához. Gyakran vannak szerzői jog által védett zenék, ugyanakkor ez a jogvédelem a dalszöveg letöltésére is vonatkozik, és engedély szükséges a hozzáféréshez. Ha kétségei vannak, kérdezze meg a hatóságot erről, vagy forduljanak olyan lehetőségekhez, amelyeket a jogvédelem engedélyez. Íme, egy másik érv a hagyományos karácsonyi dallamok használatához.    

Koordinációs feladatok

A résztvevők koordinálása

Értesítsen mindenkit! Ez azt jelenti, hogy minden tanárt, iskolai alkalmazottat, minden résztvevőt, szülőt, közösségi vezetőt a szervező tagoknak értesíteni kell a műsor időpontjáról.
Kérjen segítséget! Írjon egy listát minden felelősről a felelősök területeiről, és ez alapján kérje meg őket, hogy rendszeresen jelezzenek vissza önnek.

Ha kérdései vannak, vagy bizonytalan valamiben, ha tudja, hogy mások bizonytalanok, illetve amikor elvégzett egy-egy részfeladatot, vagy befejezte a feladatát, kérjen segítséget az ellenőrzésben! Győződjön meg róla, hogy segítői tudják, mit akarnak tenni, hogy felkészültek, és segítenek a karácsonyi programszervezésben.

A cikk teljes egészében elolvasható a Pedagógiai és Módszertani Tanácsadó decemberi számában.

2017-12-20Nagyné Béres AndreaTanórán kívüli foglalkozások

cikk