Pedagógiai és módszertani

tanácsadó

Ébresztő!

A magam részéről annak örülnék, ha a későbbi iskolakezdés nemcsak alternatíva, hanem közös igény és elterjedt, állandó szokás lenne ebben az országban, sikeresen átsegítve több gyereket az eddigi kényszerből elfogadott helyzeteken, állapotokon (beleértve az eredménytelenség eseteit is), illetve könnyítve az egészséges életmód egyik lehetséges módjának előretörésében.

 

Kezdődik a tanítás!

Többször elhangzott már a kérdés: „Miért éppen reggel nyolc órakor kezdődik a tanítás?” Összetett tartalom húzódik meg a válaszban, ami adható, és nem kizárólag az oktatásra korlátozódik. Országunkban elterjedt szokás, hogy a közalkalmazotti és köztisztviselői munkaidő a fent említett nyolcórai kezdést írja elő. Ettől természetesen vannak eltérő időbeosztású intézmények, ahogy a vállalkozások nagy többsége is ilyen. Ezt szoktuk meg, ehhez képest térünk el. Adódik azonban a fenti kérdés, már csak azért is, mert vannak országok, ahol nem ezt a módszert követik.

A legfőbb ok, amiért változtatni kellene: az alvásigény. Bármennyire is él a fejünkben a „Ki korán kel, aranyat lel” közmondás, a tény az, hogy az iskolások körében gyakori a kevés alvás, és ez bizony számos egészségügyi kockázattal jár.

A jó egészség elérése érdekében a gyerekeknek és a serdülőknek is naponta 8–10 órát kellene rendszeresen aludniuk. Azok a serdülők, akik nem alszanak eleget, nagy valószínűséggel szenvednek a következőkben:
– túlsúly,
– csökkent érzelmi és viselkedésszabályozási képesség,
– nem létező vagy csak ritka részvétel a napi fizikai feladatokban,
– depressziós tünetek,
– nagy a valószínűsége az olyan kockázatoknak, mint például:
o    ivás,
o    dohányzás és
o    tiltott drogok használata, illetve
– gyengülő teljesítmény az iskolában.

Egy szomorú adalékinformáció, hogy az autót vezető16–29 éves fiatalok között a balesetek nagy számát okozza az, hogy a fiatal autóvezető elalszik. A biológiai ritmus változásai miatt a pubertás ideje alatt a serdülők később álmosodnak el éjszaka, és így reggel később kellene kelniük. Ezeket a biológiai változásokat gyakran kombinálják a rossz alvási szokásokkal is, ideértve a szabálytalan lefekvési időt és az elektronika jelenlétét a hálószobájukban.

A másik ok: a korai iskolakezdés. A késői lefekvés és a korai iskolakezdési idők kombinációja eredményezi azt, hogy a legtöbb serdülő nem képes eleget aludni. Annak ellenére, hogy a társadalom az alvást csaknem luxusnak tekinti, amelyet a tevékeny emberek nem engedhetnek meg maguknak, az elég alvás éppenséggel nem egy fennkölt szokás, hanem szükségszerű biológiai igény. Ugyanolyan fontos az egészséges életvitelhez, mint a megfelelő étkezés vagy épp a testmozgás.

A tizenévesekre jellemző leginkább, hogy nem alszanak eleget. Az optimális napi teljesítmény eléréséhez, az egészséges agyi fejlődés érdekében éjszakánként átlagosan legalább 8–9 órára van szükség. A tizenéveseknél ez a középiskola végére átlagosan kevesebb, mint 7 órára csökken, nem csoda, ha legtöbben közülük napközben szinte mindig kimerültnek érzik magukat.

A hektikus napi menetrenddel, az iskola utáni tevékenységekkel, a házi feladattal eltöltött órákkal, a családi kötelezettségekkel, a társadalmi kapcsolatokra szánt idővel a legtöbb tizenévesnél olyan helyzet áll elő, amely szerint a lehető legkevesebb időt fordítják alvásra, sőt, éppen azt helyezik utoljára a sorban. Ennek eredményeként, amikor itt az iskolába indulás ideje, a serdülő teste azt mondja, hogy még mindig alvásidő van, pihenni kellene, nem pedig azt, hogy éber legyen.

„A gyerekek 7 órakor történő iskolába küldése megegyezik egy felnőtt reggel négykori munkába küldésével.”

Vajon miért nem oldható meg általános értelemben, hogy az iskolai és az óvodai kötelező napi oktatás-nevelés kezdési időpontja reggel 8:30 vagy annál később legyen? Hogyan lehetne szabályozni azt, hogy a gyerekeknek lehetőségük legyen az alvásigényüknek megfelelő időt pihenéssel tölteni?

A későbbi kezdés hozadéka

Bármelyik iskola, amelyik vállalja a változtatást, nagy munkába kezd, de nézzük meg, miért is érdemes erőfeszítést tenni! Fontos tudni, hogy a későbbi kezdési idő valóban megéri a fáradtságot. A fáradozások akár évekig is eltarthatnak, hiszen több rögzült szokással és beidegződéssel kell megküzdeni.

A munkaidő

A későbbi iskolakezdéshez szükséges például, hogy a tanárok, a szülők munkaideje és a közlekedési eszközök napi menetrendje is megváltozzon.

A felnőttvilágban megszokott munkakezdés miatt a legtöbb szülő a reggel 8 órai munkakezdésével hangolja össze a gyermekek iskolába, óvodába szállítását. Hogyan is lehetne a pici gyermeket, illetve a még felnőtthöz kötődő korú gyermekeket másképpen eljuttatni a megfelelő óvó, védő, oktató intézménybe?

Ha a szülők, gondviselők több olyan alternatívát is választhatnak, amelyik a fél órával későbbi iskolakezdést előnyként tárja eléjük, biztosan nagyon hamar lesznek megoldások az óvodás- és az általános iskolás korú gyermekek oktatási intézménybe való eljuttatására is. Meg merem azért azt is kockáztatni, hogy a sokszor teljesítménykényszeres és zavaros iskolák esetében sajnos a 7:30-as iskolakezdés is megállja a helyét a szülők körében, ami a fenti, majd a következőkben is sorolt biológiai és egyéb érvekkel aztán tényleg szembe megy. Mégis működik, vállalható. Miért ne működne ez a 8:30-as kezdés esetében is, ami mellett viszont rengeteg érv, orvosi, pszichológiai, szociális kutatás is szól?

Amennyiben a szülők ki tudják választani a képzési rendszerükben eltérő iskolák közül, hogy melyik felel meg leginkább a gyermeküknek, úgy azt is megválaszthatnák, melyik iskola veszi figyelembe a legmesszemenőkig gyermekeik egészséges életvitelét, a koncentráció- és teljesítményalapú eredményességük növekedését, valamint a kiegyensúlyozott mindennapi időbeosztást.

A leginkább érintett korosztály a 13–18 éves tanulóifjúság. Ők egyedül is el tudnak jutni az iskolába, nekik már nem az a legfontosabb kérdés, hogy a családtagok mikor kezdenek. Persze ez is csak akkor működik, ha nem ragaszkodik mindenki ahhoz, hogy a családi autó oldja meg a helyszínre szállítást minden egyes családtag esetében. Ha ez nem így van, máris léphetünk egy megoldandó problémával tovább.

2019-09-16Nagyné Béres AndreaNeveléselmélet

cikk