A magazinolvasáshoz
kérjük, jelentkezzen be!
Regisztráljon és böngésszen 10 napig díjmentesen
Pályakezdő kolléga mentorálása
„Minden jó mentor jó tanár, de nem minden jó tanár jó mentor!”
(James Calderhead)
Ki is az a mentor, illetve milyen a jó mentor?
A mentor olyan személy, aki képes hatást gyakorolni egyes emberekre, csoportokra, meghatározni bizonyos szabályokat, normákat, dönteni kritikus helyzetekben, képes modellt nyújtani és bátorítást adni másoknak.
Jó, ha a mentort magas teljesítményigény és ambíció jellemzi. A mentornak tanácsos példát mutatnia a mentorált számára, fel kell hívnia a figyelmet a folyamatos, személyes és szakmai megújulás fontosságára. Lényeglátással és problémamegoldó képességgel kell rendelkeznie. A nehézségeket újszerű szempontokból kell vizsgálnia, eredeti megoldásokkal kell előállnia, illetve javaslatokat tennie. Alkalmazhat olyan megoldásmódokat, amelyek szokatlanok. Képesnek kell lennie elszakadni saját sémáitól, el kell tudnia képzelni, ki kell próbálnia új ötleteket is. A jó mentort
– kedvesség,
– jó humor,
– lelkesedés,
– empátia,
– őszinteség,
– becsületesség,
– magabiztosság,
– hitelesség és
– nyitottság jellemzi.
Ezek az értékek azért fontosak, mert a mentor segít a gyakornoknak/hallgatónak az adódó nehézségek leküzdésében, a problémák megoldásában.
Fontos, hogy olyan légkört alakítson ki, amelyben a tájékoztatás folyamatosan, akadály nélkül áramlik a mentor és mentorált között. Ez magába foglalhatja a mentor munkájáról való véleményt is, ami esetleg kritikai jellegű is lehet. A munkahelyi légkört minden esetben igyekezzünk úgy alakítani, hogy a mentorált a tanulásban és a munkában is sikereket, eredményeket érjen el. A munka sikere múlhat azon, hogy a mentor tudja, mi motiválja leginkább a gyakornoktársát vagy hallgatóit, és milyen típusú munka az, amelyet a legszívesebben, a legnagyobb erőbedobással végeznek.
A mentori munka tervezése
A mentori munka egyik fontos eleme a tervezés, aminek közös megegyezés alapján kell készülnie, ezzel mintegy biztonságot, kapaszkodót nyújtva a gyakornoknak. A tervezőmunka során folyamatosan egyeztetünk, kommunikálunk, míg a folyamat eredményeképpen kialakul a mentorált-mentor munkakapcsolat közös érték, cél és normarendszer szerint.
A kockázatvállalás – az élet természetes velejárójaként – a tanácsadói munkában is jelen van. Nem könnyű megtalálni a megfelelő helyzethez a megfelelő viselkedésmódot, de törekedni kell rá. A mentorálás csapatmunka, mert kizárólag a mentorálttal együtt végezhető feladat. Ennek sikeres megvalósításához folyamatos együttműködésre, kétpólusú kommunikációra van szükség. A folyamat sajátossága, lényege, hogy mással/másokkal együttműködve érjünk el közös célokat.
A mentornak erősen hinnie kell saját képességeiben, bíznia kell önmagában és mentoráltjában is. Képesnek kell lennie nagy mennyiségű információ feldolgozására, szervezésére és értelmezésére, amit hatékonyan közvetítenie is tudni kell. Minden esetben kedvet, sajátos kompetenciákat kell kialakítania az ismeretek elsajátításához.
A mentornak nemcsak saját szakterületén, hanem a mentorált segítésében, irányításában, vezetésében, motiválásában, serkentésében, fejlesztésében is alapos ismeretekkel kell rendelkeznie. A közös szervezés segítségével alakul ki a közösen elfogadott céloknak megfelelő gyakorlati tevékenységsor.
A mentori tevékenység kiemelt területe a mentorált nyomon követése, az adat- és információgyűjtés, ellenőrzés és értékelés, amely hatékony segítséget adhat a fejlesztésükhöz.
Az értékelést nagyon tudatosan, motiváltan, objektíven és magabiztosan kell végezni. Mindig figyelembe kell vennünk, hogy az ellenőrzés, értékelés (hasonlóan a gyermeki ellenőrzéshez, értékeléshez!) a pozitív megerősítést, fejlesztést szolgálja. Nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a fontos momentumot, hogy a fejlesztendő területek meghatározása konszenzus alapján jöjjön létre, hiszen a mentori munkánk akkor hatékony, ha tagjai (gyakornokok/hallgatók) elégedettek és egymással barátságos, társas viszonyban vannak, ezáltal a feladataikat a legeredményesebben így tudják elvégezni. Aki pályakezdő óvodapedagógussal dolgozik együtt, annak megtiszteltetést és egyben kihívást is jelent a mentorált szakmai fejlődésének segítése.
2017-06-14Vass KatalinNeveléselmélet